Aquarium historie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1220
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Aquarium historie

Bericht door David » 23 jan 2016, 09:54

Door de loop der jaren heen heb ik evenals veel andere aquarianen verschillende bakken en ook verschillende inrichtingen gehad. Het lijkt me leuk om hier iets van te delen. Vaak zien we alleen dat iemand iets van zijn huidige bak deelt maar het lijkt me leuk om iets van de aquarium historie te zien. Ik weet niet of dit de juiste categorie is om dit topic te starten dus misschien wat hulp van de moderators? Ik zal zelf een voorzet geven en hoop natuurlijk dat anderen volgen.
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1220
Lid geworden op: 27 apr 2015, 19:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Aquarium historie

Bericht door David » 23 jan 2016, 20:25

Helaas heb ik niet van al mijn bakken en bestanden foto's. Toen ik mijn eerste bakken had waren er ook nog geen digitale camera's.

Mijn eerste bak was echt een beginnersbakje van 60x30x30. Domme combinaties van Colisa Lalia met Pangasius Sutchi. Ik had toen echt nog geen idee.

Ik had wel de smaak te pakken en al snel kwam er een bak van 100x50x50 met discusvissen als hoofdbewoner. Toen had ik hulp van een gevorderde aquariaan en ging het al veel beter. Veel plezier van deze bak gehad.

In die periode heb als bijbaantje een aantal jaar in aquariumzaken gewerkt. Daar echt veel geleerd en showbakken opgezet en onderhouden. Niet alleen in de winkels maar ook in bejaardencentra.

Jaren later toen ik getrouwd was mijn eerste bak laten bouwen. Deze bak was 150x50x50 en discusvissen zouden weer de hoofdbewoner moeten zijn. Groep jonge discusvisjes gekocht en zelf opgekweekt. Ontzettend veel plezier aan gehad. Ik heb ze verkocht toen ik ging verhuizen. Hierbij een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

In het nieuwe huis de 150 bak weer opgestart. Ditmaal met regenboogzalmen waaronder een groep volwassen Boesemani. Hierbij een foto.

Afbeelding

Na de regenboogzalmen overgestapt op Malawi. Vrijzwemmers waaronder de Livingstonii en de Moorii. Hierbij een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Toen wilden we de huiskamer anders inrichten. De bak verkocht. Lol was er even af. Maar na een tijdje begon het weer te kriebelen. Toen een Aquatlantis fabrieksbak gekocht van 150x50x50. Ditmaal wilde ik meer een plantenbak en ging ik ook met Co2 aan de slag. De planten deden het prima. Ik had er een groepje discusvissen bij maar dat ging niet goed. In die bak later ook nog een groep volwassen Puntius Denisonii gehad en daarna een groep Zilverbladvisjes. Uiteindelijk gingen we weer verhuizen en de bak toen verkocht. Hierbij nog een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

In het nieuwe huis begon het toch weer te kriebelen. Toen een Eheim Scubaline 460 Marine gekocht en omgebouwd om te gebruiken voor zoetwater. Ik wilde hier discusvissen in houden. Ik bleek echter al snel heel erg hard water te hebben in ons nieuwe huis, daarom van dit plan afgezien. Eerst nog wel een tijdje blijven hangen in de regio ZA. O.a. Biotodoma Cupido gehad en later nog Tetragonopterus Argenteus. De vissen waren echter duidelijk niet blij met het harde water. Daarom besloten om over te stappen op Tanganyika. Hierbij een paar foto's uit de ZA tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Scubaline dus omgebouwd voor Tanganyika. Eerst een open inrichting met als hoofdbewoner de tropheus duboisi. Later toch meer stenen gebruikt om meer natuurlijk gedrag te krijgen. Uiteindelijk toch besloten om een grotere bak te kopen omdat deze bak te klein zou worden voor de tropheus. Hierbij nog een paar foto's van de Tanganyika setups.

Afbeelding

Afbeelding

Toen kwam de Akvastabil Move. Zo'n grote bak heb ik nog nooit zelf gehad. Eerst Tropheini in de bak gehad maar dat was toch niet wat ik ik ervan had verwacht. Daarom recent opgestapt op Malawi / Mbuna. Hierbij een paar foto's van de Tropheini en de Mbuna. Tot zover mijn aquarium historie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
300x80x80 Midden Amerika viewtopic.php?f=45&t=3245
Gebruikersavatar
Serge
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:56

Re: Aquarium historie

Bericht door Serge » 25 jan 2016, 17:04

Leuk idee :)

Mijn aquariumvirus komt van mijn vader. Al in de jaren 70 had-ie een aquarium (ik meen een cm of 80), in een ijzeren frame waar de ruiten vastzaten met een soort stopverf (ja, echt waar). Als klein menneke vond ik het al leuk.

Toen een hele tijd niets. Tot mijn vader weer begon met een aquarium (ik was intussen al ruim volwassen), nu van 120cm breed. Ik vond het in het weekend al leuk om te helpen met verversen, onderhoud enzo.

Uiteindelijk, ongeveer 13-14 jaar geleden, kwam er ruimte (letterlijk, en financieel) om zélf een aquarium aan te schaffen. Ondanks dat ik best al wel het e.e.a. had gezien en gelezen heb ook ik fouten gemaakt. Teveel vis, vreemde combinaties, verkeerde voeding, noem maar op. Toch draaide mijn eerste bak eigenlijk prima (ik ben redelijk groot begonnen, een Juwel Rio 180 van 1m breed). Het bestand zou ik echt niet meer weten, maar er zaten onder andere kweekvorm maanvissen in, corydoras panda, een Ancistrus, en een bonte verzameling aan scholenvisjes. Oh ja, en een Apisto's - Agasizzi nog wel, maar ze hebben zich netjes gedragen. Vermoedelijk omdat de bak te vol zat!

Dat was dit aquarium:

Afbeelding

Kweekmaantjes:

Afbeelding

Deze bak heb ik denk ik een jaar of drie gehad, en is een keer meeverhuisd naar een nieuw huis. Toen moest op een gegeven moment de woonkamer gewit worden, de vloer opgeschuurd en nog het een en ander. Dus de bak moest weg. Ergens vond ik dat erg jammer, want dat ding draaide eigenlijk best goed, maar aan de andere kant vond ik het idee om opnieuw te beginnen ook wel weer leuk. Dus eens goed nagedacht over wat en hoe.

De keuze is toen gevallen op Malawicichliden, in eerste instantie om de kleurtjes (uiteraard, zou ik bijna zeggen). En er moest ook een grotere bak komen. In 2005 kwam er een bak met de afmetingen 130x60x50. Een verdubbeling van de liters tov de Rio 180.

Zo gezegd zo gedaan. Ook heb ik toen de stoute schoenen aangetrokken en besloten om zelf een achterwand te knutselen. Helaas heb ik tijdens het opstarten even last gehad van waterbloei:

Afbeelding

Uiteindelijk is het toch nog wel aardig goed gekomen. Groene alg had ik niet veel, daar was de verlichting niet fel genoeg voor. Maar met de bruine was ik ook tevreden. Uiteraard heb ik in deze bak ook nog de Malawi-beginnersfouten gemaakt: teveel eiwitrijk voer, waardoor ik prachtige, maar veel te dikke Mbuna had zwemmen :)

Afbeelding

Ook kwam in deze bij bak voor het eerst in aanraking met de roemruchtige agressie van Malawicichliden. Een zeer dominante L. sp "Hongi" man had in een halve dag tijd twee "concurrenten" en één van zijn eigen vrouwtjes om zeep geholpen.

Toen de rust was wedergekeerd, en het visbestand weer aangevuld / genormaliseerd, heb ik me ook nog een tijdje beziggehouden met kweken. Een beetje uit nood geboren, omdat de Mbuna als gekken tekeer gingen, en ik maandelijks wel een stuk of tien visjes uit kon scheppen. Het bakje is 80x30x30, en heb ik nu achter de hand voor noodgevallen / ziekenboeg / quarantainebak. Een cichlidenliefhebber kan bijna niet zonder een dergelijk "plan B", vind ik.

Afbeelding

Maar ik wilde meer. Er moest een grotere bak komen. Dus een tweedehands aquarium aangeschaft, van 180x60x60, met een flink droog/nat filter. Werk aan de winkel dus :) Inmiddels spreken we 2007 overigens.

Afbeelding

Het visbestand is in eerste instantie mee verhuisd, en geleidelijk aan heb ik de Mbuna vervangen door vrijzwemmers.

Afbeelding

Prima algengroei in deze bak!

Afbeelding

Helaas was de bak al vrij oud toen ik 'm kocht, en moest hij toch het veld ruimen. De nieuwe bak moest 200x65x60 worden, het absolute maximum wat ik kwijt kon zonder grootscheepse verbouwingen. Deze bak was vlamnieuw, gemaakt door een meubelmaker annex aquariaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kreeg ik het op mijn heupen, en had bedacht - in een vlaag van verstandsverbijstering - dat ik ZA wilde. Dus, alle vissen verkocht, bak leeg, opnieuw ingericht en aan de gang met maanvissen, DIe kende ik nog uit mijn verleden (zie bovenaan), en heb daar altijd veel plezier aan beleefd.

Afbeelding

Helaas kwam ik er al vrij snel achter dat ik een grote vergissing had begaan. ZA was echt niet mijn ding (meer). Ik vind het prachtig, zoals ik zoveel bakken prachtig vind, maar niet voor mezelf. Het kan me gewoon niet boeien. ZA liefhebbers zullen wel vaak hetzelfde hebben met Malawi :)

Dus nu, anno 2016 ben ik weer terug bij Malawi.

Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: Aquarium historie

Bericht door JohnLu » 26 jan 2016, 10:05

Leuk idee en mooie verslagen mannen! Ik heb helaas geen fotomateriaal meer van mijn aquariumgeschiedenis.. :so:
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: Aquarium historie

Bericht door rob rensen » 26 jan 2016, 11:21

Leuk hoor....ik heb ook geen foto's meer uit de oude doos. Ben besmet geraakt met t aquavirus door mijn vader. Die had zelf een bak gelast van hoekijzer en mijn opa die huisschilder was heeft de ruiten met stopverf erin geplakt. In zo'n ijzeren bak groeiden de planten als de weerga.

Later mijn eigen 60 cm bakje....met als verlichting 1 gloeilamp.....je kent t wel, 1 corydoras, 3 tetra's etc.
Daarna een hele periode van geen bak ivm studie ed.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten