Hoi allemaal

Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1202
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Hoi allemaal

Bericht door Coyote » 06 aug 2015, 22:10

ook jij welkom terug
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Hoi allemaal

Bericht door minipol » 14 aug 2015, 02:41

Welkom terug op 't forum
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Gebruikersavatar
rob rensen
Berichten: 1856
Lid geworden op: 06 jun 2015, 16:01
Locatie: Deventer

Re: Hoi allemaal

Bericht door rob rensen » 14 aug 2015, 08:51

welkom
Angeliek
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:41

Re: Hoi allemaal

Bericht door Angeliek » 29 feb 2020, 08:47

En weer terug...

Inmiddels 5 jaar verder en ik stond op het punt mijn aquarium weer weg te doen omdat de lol er vanaf was. Dus vd week was er iemand om al mijn aquariumboeken over te nemen en dan raak je aan de praat en gaat het toch weer kriebelen..

Waarom het niet meer leuk was? Waarschijnlijk slechte keuze aan vissen. Midden Amerikanen in een juwel rio 350 geeft nou eenmaal gedoe en onrust in ons geval. We hoopten dat als we zouden beginnen met jonge vissen dat het goed zou gaan. Dus een mogelijk koppeltje jonge Dempsey Blue en een koppel Nigrofasciatus. Inrichting met twee territoriums voldoende schuilplekken, stenen met holen enz enz.

Uiteindelijk zwemmen er nu al een tijdje 1 van elke soort rond. Rest heeft het niet gered.. we hadden beter moeten weten.. dus uiteindelijk dacht ik laat ook maar zo beleef ik er geen plezier aan.

Maar nu wil ik toch eens kijken of ik nieuw leven in de hobby kan blazen maar dan geen MA meer. Het was ook meer de keuze van mijn man. Ik hou van wat meer rust in de bak, maar maanvissen vind ik saai.

Dus ik kom hier weer even rondneuzen om te kijken wat evt wel bij mij en het formaat bak zou passen. Miss tanganykia? Of zouden die ook meer ruimte nodig hebben?

Wat ik leuk vind.. bijv een groepje corydora’s die over de bodem struinen en op zoek zijn in het zand. Het is ook leuk als een vis zand gaat verplaatsen en er ergens een berg ontstaat omdat die daar een plekje wil maken (natuurlijk minder leuk als daardoor planten uitgegraven worden..)

Ik vind het leuk als er wat gaande is in het aquarium. Maar niet de hele tijd gevechten om territorium. Maar bijv een bak met maanvissen die een beetje heen en weer zwemmen vind ik dan weer saai.

Ik heb totaal geen ervaring met Afrikaanse cichliden.. zijn die net zo pittig als de Midden Amerikanen? Miss moet ik meer denken aan gewoon een gezelschapsaquarium met in elke laag een vis.. ik twijfel.

Hebben jullie tips of suggesties? Ik probeer te voorkomen dat ik ergens voor kies wat dan een teleurstelling wordt en dan met vissen blijf zitten of ze ergens kwijt moet zien te raken.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Hoi allemaal

Bericht door Bas Pels » 29 feb 2020, 09:24

Een Middersbak kan heel rustig zijn, maar een rio 350 is beperkt. Toch, 350 liter zou voor 2 koppels Cryptoheros moeten kunnen.

Zuid Amerika zou dan een alternatief kunnen zijn. Wat vind je van aardeters? IK heb de maten niet precies in mijn hoofd, maar Guyanacara zou bijvoorbeeld kunnen. Denk ik.

West Afrika kan ook, en misschien kan ook een Tang bak rustig zijn - dat weten de deskundigen wel.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Angeliek
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 aug 2015, 09:41

Re: Hoi allemaal

Bericht door Angeliek » 29 feb 2020, 10:09

De maten zijn: 120 x 50 diep en 60 hoog.

2 koppels Cryptoheros zou kunnen maar zit je dan niet steeds met teveel jongen die overblijven?

Gyanacara wordt nog best groot lees ik (15cm) dan lijkt me mijn bak wat te klein. Het graven vind ik altijd wel een leuk gezicht.

Ph vh water hier uit de kraan is 7. Liefst zou ik niet teveel moeten hoeven rommelen met waterwaarden.
maronii
Berichten: 1312
Lid geworden op: 29 apr 2015, 22:05
Locatie: woerden

Re: Hoi allemaal

Bericht door maronii » 29 feb 2020, 11:39

Welkom, als ik je wensen en je bakmaat bekijk, denk ik dat je voor zuid Amerika, of west Afrika moet gaan. Kun je een leuk bestand van maken. dwergcichliden/ zalmpjes/ meervalletjes. Genoeg te kiezen.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Hoi allemaal

Bericht door edwins » 29 feb 2020, 14:12

Welkom!

Sluit me aan bij maronii.

Met Zuid Amerikaanse (Apistogramma, Laetacara, Dicrossus, Mikrogeophagus, Nannacara, ....) of West-Afrikaanse (Pelvicachronis, Anomalochromis, Nanochromis, ...) dwergcichliden heb je legio mogelijkheden in deze bak. Soorten uit deze geslachten zijn over het algemeen geen gravers en laten de planten met rust

Als je cory's leuk vindt, dan ligt ZA uiteraard het meest voor de hand.
Dandy
Berichten: 858
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:11

Re: Hoi allemaal

Bericht door Dandy » 29 feb 2020, 17:43

Zou indd voor zuid-amerika of west-afrika kiezen, of Azie. 2 koppels met midders in dit formaat (heb nu ook een bakje van 120) is toch een beetje geluk hebben.

En maar 1 koppel word al snel saai vind ik persoonlijk.
Ik begrijp dat gedoe en onrust wel, ik zit ook regelmatig te denken om te stoppen of over te gaan op een gezeldsschapbak. Losstaand of het wel/niet biotoop gericht is. Er is best wat moois te vinden in niet-cichliden betreft kleur en sommige ook gedrag. En daarbij heb je geen goudvissen kom gevoel meer als je niet te grote soorten kiest, dus het heeft zo zijn voordelen.

Maargoed dit kun je ook nog combineren met een pelvicachromis soort of één van de andere al genoemde soorten.

Succes met de keuze ieder geval en welkom.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Hoi allemaal

Bericht door edwins » 29 feb 2020, 19:45

Voortdurende onrust in een cichlidenbak duidt vrijwel altijd op een verkeerd samengesteld bestand en/of te weinig ruimte.

Met de juiste soorten kun je ook in een bak van dit formaat een goed functionerend gezelschap samenstellen met daarin (bv.) cichliden, karperzalmen en meervallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten