Maanvissen dilemma

Plaats reactie
Manon
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2022, 22:00

Maanvissen dilemma

Bericht door Manon » 27 jan 2022, 22:47

Hoi ik heb me net aangemeld op dit forum omdat ik niet precies weet wat ik moet doen betreft mijn maanvissen. Zowel internet als verschillende dierenzaken geven mij tegenstrijdige adviezen.

Ik heb nml 4 maanvissen. 1koppel en ik vermoed dat de andere 2 mannetjes zijn, aangezien de kleinste (het vrouwtje vermoed ik) overal mag komen en niemand haar iets doet en de overige 3 maken voortdurend ruzie met elkaar. Het mannetje van het koppeltje (ze hebben 2x eitjes gelegd) is vrij klein gebleven in verhouding tot de andere 2 omdat hij minder eet omdat hij zijn vrouwtje + territorium fanatiek bewaakt. Dit vind hij belangrijker dan eten. Ondertussen zijn de andere 2 maanvissen blijven groeien. Het bijzondere is, dat de grootste maanvis het meest gepest wordt. Hij is zeker een keer zo groot als de rest. Daardoor natuurlijk ook minder wendbaar. De ene maanvis heeft zijn territorium links vd bak, het koppeltje rechts. De grootste maanvis midden, maar er word continue getracht het territorium van links en rechts uit te breiden waardoor de maanvis vh midden van alle kanten non-stop word aangevallen. Hij heeft totaal geen rust en ziet er soms gehavend uit, of hij ligt te schuilen op ogenlijk zwaar ongemakkelijke plekken. Moet ik hem eruit halen? Maar wat dan ? Een maanvis kan toch niet bij nieuwe maanvissen worden gezet. Een maanvis hoort ook niet alleen te zijn. Kan ik daarom beter beide mannetjes tegelijkertijd wegdoen en alleen het koppeltje houden? En dan nog .. wegdoen? Waarheen? Dierenzaken nemen geen vissen aan van particulieren?
En als ik er 1 wegdoe, word dan de volgende niet gewoon de sjaak ?

Ik heb de bak meerdere keren veranderd het afgelopen jaar, maar ondanks een andere inrichting blijft hun territorium hetzelfde.

Mijn bak is 250 l

Daarnaast nog een vraagje of iemand mij kan vertellen of vrouwtjes van partner kunnen wisselen? Ik heb soms het idee dat de maanvis van territorium links ook een optie kan zijn. Ik vind hier niets van terug op het internet.

Ik hoop dat er iemand is die mij zou kunnen adviseren hierover.

Hoopvolle groet
Manon
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Maanvissen dilemma

Bericht door Bas Pels » 28 jan 2022, 08:04

Mijn ervaring met maanvissen is nul, dus ik kan je niet helpen. Wel is mijn ervaring dat andere soorten, die redelijk nauw aan maanvissen verwant zijn, wel aan partnerwissel doen. Ik zou dit dus niet uitsluiten.

Lang niet alles dat je leest klopt. Maanvissen lijken best veel op elkaar, en daarmee is het best lastig om te zien of er sprake is van partnerwissel.

Om een voorbeeld te noemen, ik had zelf ooit een groep Satanoperca jurupensis, en daarvan staat in alle boeken dat de dames voor de jongen zorgen, waarbij eieren of alleen de larven in de muil gebroed worden. Deze vissen lijken heel erg veel op elkaar, maar ene had ene groot litteken. En die zat in het koppel.

Af en toe zat hij (ik heb hem altijd voor man aangezien) met de bek vol, en soms niet. Het was duidelijk dat dit stel, net als bij Geophagus bekend is, de broedzorg om en om deed, zodat ze af en toe konden eten.

De meeste aquariumboeken zijn van elkaar overgeschreven, en grijpen terug op de jaren vijftig, en toen vonden mannen dat voor de kinderen zorgen een vrouwentaak was. En daarom staat het zo in de boeken.

Terug naar jouw maanvissen - daar kan zomaar hetzelfde aan de gang zijn. Dat partnerwissel gangbaar is, maar omdat dit bij mensen niet echt aanvaard wordt, dat men het netter vindt om dit niet te noemen.
Manon
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2022, 22:00

Re: Maanvissen dilemma

Bericht door Manon » 28 jan 2022, 10:01

Dankjewel voor het antwoord :-)
Ik moet er wel van lachen, want je hebt helemaal gelijk. We zijn toch geneigd dieren soms te veel te vermenselijken. Een vis die 'verdrietig' is bijvoorbeeld of de geëmancipeerde maanvis man die voor de eieren zorgt 😉 haha..
Gebruikersavatar
Serge
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jan 2016, 14:56

Re: Maanvissen dilemma

Bericht door Serge » 28 jan 2022, 14:45

Ik durf wel te zeggen dat de grootte van je groep (of het gebrek eraan, feitelijk) de oorzaak is van de ruzies. Een stabiel koppel kan je prima als zodanig houden, maar anders zul je er denk ik wat meer maanvissen bij moeten zetten. Maanvissen zijn niet lief voor elkaar hoor, het zijn behoorlijke ruziezoekers, hoewel ze ook weer niet zo tekeer gaan als bv. Malawi-cichliden. Maar ik denk dat je er op termijn niet aan ontkomt om de twee overblijvers van de hand te doen, of de groep uit te breiden (dan wel in een grotere bak, want 250 liter is te weinig voor een grote groep).

Partnerwissels komen voor. Ik heb er 13, en ik zie ook de aandacht wel eens verschuiven. Het lastige is meer dat man en vrouw zo goed als niet uit elkaar zijn te houden bij maanvissen. Ook de afmetingen zijn lang niet altijd doorslaggevend. De grootste zijn niet per se mannen. Eerder de grootste vreetzakken haha
siebamoraal
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 apr 2015, 21:34

Re: Maanvissen dilemma

Bericht door siebamoraal » 01 feb 2022, 19:07

Mijn advies zou zijn, haal de twee onderdanige vissen eruit.
Of de groep uitbreiden, maar daar is jou bak te klein voor.
Vaak wil de winkelier ze wel terug nemen.
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: Maanvissen dilemma

Bericht door hmolendijk » 04 feb 2022, 13:04

Ik sluit mij helemaal aan bij siebamoraal de bak is veel te klein en minimaal 6stuks is toch het minimum mits de bak minimaal
60cm hoog een stuk hoger is natuurlijk een beter en 160 lang is ook het minimum.

En zo vaak kom je dit soort problemen jammer genoeg te veel tegen eerst verdiepen in de soort voor je iets gaat aanschaffen.

Zo'n aquariumzaak die verkoopt ze wel zou hij een goed advies geven dan verkoop de concurrent ze wel als het moet in een 150 liter bakkie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten