Nieuwe cichliden liefhebber

Frank61
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2021, 11:31

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Frank61 » 16 mei 2021, 21:53

Ik heb geen idee, dus ik houd me graag aan jullie oordeel vast, of het mannen of vrouwen zijn. Wel valt me sinds gisteren op dat de 2 Amphilophus citrinellussen samen achter in een hoekje zitten en daar nauwelijks uitkomen. Zelfs niet om de mosseltjes te eten die ik heb gevoerd. Kan het zijn dat het een stelletje is ( man en vrouw )? Zouden er dan eitjes zijn gelegd ( ik zie daar niks van ), of zit ik er helemaal naast en is er iets andes aan de hand?
Overigens is de temperatuur in de bak van ca 26 graden gedaald naar 24,7 graden ( kouder weer vandaag ). Hebben ze het misschien te koud? Ik heb niets aan de instellingen gewijzigd, maar kan eventueel de kachel die in de technische ruimte achter de bak zit hoger zetten.
Pff, spannende hobby, ik ben als de dood dat ik dingen verkeerd doe en de vissen het niet naar hun zin hebben.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 1699
Lid geworden op: 06 mei 2015, 16:14

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Harrie » 16 mei 2021, 22:43

Moeilijk te zien, maar ze kunnen zomaar aan het afzetten zijn. Goed naar ze kijken, dan zie je wat ze aan het doen zijn. Die laag alg links boven ziet er qua structuur uit als blauwe alg. Is dat het ook?
Frank61
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2021, 11:31

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Frank61 » 16 mei 2021, 23:00

Ok Harrie, de televisie blijft al uit, want die vissen zijn veel leuker om naar te kijken.
Maar wat betreft die eventuele blauwalg. Die kleur zit overal in de bak, dat kan toch geen blauwalg zijn hoop ik?
Fotootje:


Afbeelding
Gebruikersavatar
PlukB
Berichten: 884
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:43

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door PlukB » 16 mei 2021, 23:08

Ja dat is wel blauwalg zo te zien.
Frank61
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2021, 11:31

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Frank61 » 16 mei 2021, 23:12

Oh jee, ik vind het steeds enger worden. Eerst ga ik slapen, morgen maar zien hoe ik dat kan bestrijden.
Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1202
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Coyote » 17 mei 2021, 07:43

Welkom Frank,

Dat je temperatuur zakt naar 24.7 graden kan absoluut geen kwaad. Mijn bak zweeft rond de 23,7. Het enige is dat er dan weinig baltsactiviteit is onder de 23,5 of zo. dat heb je met 26 graden wel wat meer. Maar het kan dus geen kwaad.
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Bas Pels » 17 mei 2021, 08:30

blauwe alg is een heel verkeerde naam. Het is meer biljartlaken. En voor mij heb je precies die kleur. De structuur klopt ook.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door edwins » 17 mei 2021, 08:35

Blauwalg is vaak het gevolg van onvoldoende waterkwaliteit.

Heb je al eens water ververst? Hoe vaak en hoeveel water ververs je dan?

Tijdens het water verversen kun je de blauwalg verwijderen, meestal laat het vanzelf los als je het wegzuigt met de slang waarmee je het water af hevelt.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Nelis » 17 mei 2021, 10:38

Welkom hier. Leuk topic dit. Midders zijn niet mijn ding, maar vind dit wel leuk. Aparte manier om de hobby in te rollen :-) Leuk ook dat je t leuk vind en je best doet.
Ff over je bak... je schrijft dat hij 1,5 meter hoog is, maar dat is hij niet, zo te zien. Ik denk dat je bedoeld dat hij 1,5 mtr hoog is met meubel. Ik schat dat hij 70 hoog is.
Als we een bakmaat aangeven doen we dat zonder meubel. Dus alleen de bakmaat.
Maar wel een leuke bak om de hobby mee te beginnen :-)
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Frank61
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2021, 11:31

Re: Nieuwe cichliden liefhebber

Bericht door Frank61 » 17 mei 2021, 12:18

@Edwins. vorige week dinsdag heb ik deze woning met aquarium betrokken. De vorige eigenaar is ( bijna letterlijk ) met de noorderzon vertrokken. Ik stond er dus direct alleen voor. En ben daarom superblij met dit forum. De afgelopen dagen heb ik beetje bij beetje het water ververst. Nu zo'n 20% schat ik. Ik zie nog geen stofzuigerslang om de bak schoon te maken. Er zit gewoon een afsluiter aan de zijkant die ik open kan zetten.
Het technische lokaal achter de bak bevat echter nog steeds geheimen voor me, dus wellicht ga ik iets vinden om te stofzuigen.

Ook heb ik eergisteren de bioloog teruggespoeld. Maar hoe vaak moet ik die bioloog ( een grote rechte bak met 4 compartimenten met verschillende stenen en ronde dingetjes ) eigenlijk terugspoelen?

@Nelis. Zojuist heb ik de bak nagemeten. Hij is 2.5 x 1.2 x0.9. Dus inderdaad wat kleiner dan de vorige eigenaar aangaf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast