HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

brenmars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2021, 09:57

HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brenmars » 14 apr 2021, 10:07

Hallo,

Ik ben Marcel en heb samen met mijn zoon 2 aquariums. 1x discusbak en 1 bak met een schitterende flowerhorn. De flowerhorn is door mijn dochter verzorgd tijdens een weekendje weg, maar wil nu niet meer eten. Ik had het voer klaargezet, instructie gegeven maar helaas waarschijnlijk toch te snel gevoerd uit de vriezer vandaan. Is er iemand met ervaring met een flowerhorn die mij hierbij tips kan geven? Hij eet intussen anderhalve week al niet meer en maak me zorgen. Alvast bedankt.

Groeten Marcel
uit Obdam
Afbeelding
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door Bas Pels » 14 apr 2021, 11:38

Welkom

Eerlijk gezegd ziet deze vis er uit alsof hij nog wel een tijdje zou mogen vasten. Er is dus nog geen reden tot paniek. Als de foto tenminste recent is.

Ik weet niet wat je voert, maar als ik lees "waarschijnlijk toch te snel gevoerd uit de vriezer vandaan" dan zullen het dus voornamelijk dode dieren uit de diepvries zijn.

jouw vis lijkt mij voornamelijk Amphilophus trimaculatus en Vieja synspilum te zijn, en dat zijn beide soorten die relatief weinig dierlijk voedsel eten. En dus eigenlijk beter met plantaardig voer verzorgd kunnen worden. Je discus is overigens wel een vleeseter.

Ik zou deze vis eens voeren met droogvoer. Vlokken, en dan een paar. Dat voer heeft iets dat de vissen naar het voer trekt, het ruikt lekker of ziet er heerlijk uit, en tetramin heft dat het meeste.

Het kan best even duren, maar je kunt dus om de dag of zo eens proberen.
brian
Berichten: 1664
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:35

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brian » 14 apr 2021, 13:17

Welkom Marcel, hangt de vis alleen maar boven aan de waterlijn?
En ademt hij nu sneller dan normaal?
Wat is evt de watertemperatuur en is er voldoende zuurstof watercirculatie in het water?
brenmars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2021, 09:57

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brenmars » 14 apr 2021, 14:34

Goedemiddag,

Vast bedankt voor de snelle reacties ,mijn vis eet inderdaad van alles wat ,van spiering /garnalen (uit de diepvries) en ook korrels droogvoer zowel drijvend als zinkend . drijvend was wel zijn voorkeur .

tot aan vorige week was het een gulzige eter en van de ene op de andere dag totaal geen eetlust meer ,verklaring duister .
de omgeving is ruim in de lucht en temperatuur staat nu op 27 graden en was 25 graden . ook op advies uit de dierenshop heb ik nitriet aangevuld .( zelf enige twijfel ).

inderdaad sinds vandaag (foto is recent ) is hij veel op de oppervlakte te zien, echt geen idee wat ik nog kan doen...

gr marcel
brenmars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2021, 09:57

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brenmars » 14 apr 2021, 15:24

Goedemiddag,

Vast bedankt voor de snelle reacties ,mijn vis eet inderdaad van alles wat ,van spiering /garnalen (uit de diepvries) en ook korrels droogvoer zowel drijvend als zinkend . drijvend was wel zijn voorkeur .

tot aan vorige week was het een gulzige eter en van de ene op de andere dag totaal geen eetlust meer ,verklaring duister .
de omgeving is ruim in de lucht en temperatuur staat nu op 27 graden en was 25 graden . ook op advies uit de dierenshop heb ik nitriet aangevuld .( zelf enige twijfel ). ook toegevoegd Flagellol /tegen darmflagellaten.

inderdaad sinds vandaag (foto is recent ) is hij veel op de oppervlakte te zien, echt geen idee wat ik nog kan doen...
(valt me nu op dat de vis op de oppervlakte dobbert , lijkt wel last van z'n evenwicht te hebben.


gr Markel
brenmars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2021, 09:57

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brenmars » 14 apr 2021, 16:41

brian schreef: 14 apr 2021, 13:17 Welkom Marcel, hangt de vis alleen maar boven aan de waterlijn?
En ademt hij nu sneller dan normaal?
Wat is evt de watertemperatuur en is er voldoende zuurstof watercirculatie in het water?
Hoi, valt me nu op sinds vandaag dat hij inderdaad aan de waterlijn als een dobber bungelt .ademhaling is ook sneller ,zuurstof is er zat en de temperatuur staat nu op 27 graden ,was 25 .
Gr marcel
brian
Berichten: 1664
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:35

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brian » 14 apr 2021, 16:54

Denk ms een inwendig probleem , vaak bij dit gedrag gaat het vrij vlot de verkeerde kant op.
brenmars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2021, 09:57

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brenmars » 14 apr 2021, 17:54

brian schreef: 14 apr 2021, 16:54 Denk ms een inwendig probleem , vaak bij dit gedrag gaat het vrij vlot de verkeerde kant op.
ben ik eigenlijk ook bang voor .. medische tips ?
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2303
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door tanganyikafreak » 14 apr 2021, 17:55

Allereerst welkom :D

Ten tweede, is het misschien mogelijk dat je een filmpje plaatst van de vis? Dan kunnen we z'n gedrag ook zien
brian
Berichten: 1664
Lid geworden op: 05 mei 2015, 14:35

Re: HELP - Nieuw en gelijk een vraagje

Bericht door brian » 14 apr 2021, 18:56

brenmars schreef: 14 apr 2021, 17:54
brian schreef: 14 apr 2021, 16:54 Denk ms een inwendig probleem , vaak bij dit gedrag gaat het vrij vlot de verkeerde kant op.
ben ik eigenlijk ook bang voor .. medische tips ?
Lastig te behandelen ik zou zelf metronidazol proberen maar dat is vaak lastig aan te schaffen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast