Voorstellen

robkremer
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2021, 14:39

Voorstellen

Bericht door robkremer » 08 apr 2021, 22:54

Hallo iedereen,

ik ben nieuw op het forum en stel mij graag even voor aan jullie:

Mijn naam is Rob ben 38 jaar en woon in het noordoosten van het land samen met mijn vrouw en dochter.
Sinds een aantal jaren ben ik gestart met een aquarium(pje) omdat het wel leuk voor onze dochter zou zijn om een aantal visje in huis te hebben, door het kleine aquarium ben ik mij zelf steeds meer gaan interesseren voor de hobby en steeds meer gaan verdiepen in de mogelijkheden om misschien in de toekomst een groter aquarium met meer mogelijkheden te kunnen gaan houden, mijn interesse kwam uiteindelijk uit bij cichliden uit het Malawi meer, prachtige vissen met prachtige kleuren en pittige karakters!

Sinds een aantal weken hebben wij een groter aquarium aangeschaft en konden de voorbereidingen gaan beginnen, welk type vissen willen wij gaan houden, en hoe moet de inrichting er dan uit gaan zien, hoeveel filtratie moet er op, etc, etc.

Omdat het ons eerste grotere aquarium zou gaan worden wou ik niet direct duizenden euro's gaan uitgeven en zijn we dus opzoek gegaan naar een tweedehands, na een tijd opzoek te zijn geweest naar een Oase Highline 400 (maar er helaas geen hebben kunnen vinden) zijn we uitgekomen bij een Eheim proxima 325, in onze ogen een mooi modern uitziend aquarium.

De bak is al een poosje ingericht en staat in te draaien, aankomende zaterdag gaan wij de eerste vissen halen (waarover ik ook direct een vraag heb..)

Vraag 1:
Het vis bestand wat ik voor ogen heb is een gemixt gezelschap, nu zijn het grotendeels Aulonocara's met een aantal Labidochromis en Pseudotropheus en een Cyphotilapia.
Het zijn dus vissen die een verschillend dieet hebben, is het verstandig om deze soorten vissen in een gezelschap bij elkaar te zetten? of doe ik er beter aan om bijv. de Cyphotilapia er uit te laten omdat dit een carnivoor is en de andere omnivoren en herbivoren? (als ik op African cichlid compatibility chart kijk dan zou het moeten kunnen maar wel met de kanttekening "use caution" erbij...)

Vraag 2:
De LFS aan om te starten met een groepje van ongeveer 12 vissen om de bacteriegroei eerst op het juiste niveau te krijgen, ik lees veel op het forum en internet dat het juist goed is om te starten met de "complete" bezitting om zo de territoriale verdeling van de bak direct goed te krijgen zonder dat ik na de opstart met e 12 vissen de hele stenen indeling weer op de kop moet zetten.

Vraag 3:
Filtratie, op dit moment staat er een eheim 3 2075 (1275l/h) op te draaien, zou dit voldoende filtratie zijn voor het aquarium van 325 liter? ik heb nog een JBL filter staan van 400 l/h, kan ik deze er beter bij aanzetten of volstaat de eheim? (ik begrijp natuurlijk dat dit ook alles te maken zou hebben met de bak bezitting, ga maar uit van ongeveer 25 vissen)

Verder hoop ik veel van jullie te mogen leren! en jullie beter te leren kennen!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet Rob
robkremer
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2021, 14:39

Re: Voorstellen

Bericht door robkremer » 08 apr 2021, 23:15

Nog even een aantal foto's van de opstelling:





Afbeelding



Afbeelding

Filter, ik heb de vaste leidingen uitgevoerd in 25mm druk PVC:



Afbeelding
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Voorstellen

Bericht door edwins » 09 apr 2021, 00:21

Als niet Malawi kenner kan ik geen antwoord geven op je vragen, maar hoe dan ook, welkom!

Mooie bak heb je zo, ik zou alleen wel een andere oplossing zoeken voor de stekkerdoos.
Gebruikersavatar
Scato89
Berichten: 707
Lid geworden op: 24 sep 2015, 14:19
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Scato89 » 09 apr 2021, 08:06

Hoi Rob, Welkom hier.
Mooi in gerichte bak heb je, ziet er strak uit!
Over je vragen, zal ik inderdaad de Cyphotilapia niet plaatsen, dit is ook een Tanganyika Cichliden, die ook veel te groot word voor je bak (30+cm).

En let ook op dat veel Aulonocara rustige vissen zijn die de drukte van mbunas niet fijn vinden, dus weet niet wat je precies wil plaatsen wat voor een vissen?
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstellen

Bericht door Bas Pels » 09 apr 2021, 08:25

Welkom
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2304
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Voorstellen

Bericht door tanganyikafreak » 09 apr 2021, 08:31

Welkom Rob :D
robkremer
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2021, 14:39

Re: Voorstellen

Bericht door robkremer » 09 apr 2021, 08:44

Scato89 schreef: 09 apr 2021, 08:06 Hoi Rob, Welkom hier.
Mooi in gerichte bak heb je, ziet er strak uit!
Over je vragen, zal ik inderdaad de Cyphotilapia niet plaatsen, dit is ook een Tanganyika Cichliden, die ook veel te groot word voor je bak (30+cm).

En let ook op dat veel Aulonocara rustige vissen zijn die de drukte van mbunas niet fijn vinden, dus weet niet wat je precies wil plaatsen wat voor een vissen?
Bedankt, Onderstaande vissen zouden mits ze goed combineren een optie kunnen zijn:

- Labidochromis caeruleus Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus acei Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus socolofi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Pseudotropheus Saulosi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Aulonocara Sp. Dragon Blood Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Aulonocara stuartgranti Maulana Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Labidochromis hongi Red Top Trio ( 1 man met 2 vrouwen)

En de Cyphotilapia maar deze zou dan af moeten vallen omdat dit geen goede match zou zijn:
- Cynotilapia afra yellow Trio ( 1 man met 2 vrouwen) (hiervan zouden de mannen 8 cm moeten worden en de vrouwen 7cm????)
robkremer
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2021, 14:39

Re: Voorstellen

Bericht door robkremer » 09 apr 2021, 08:45

edwins schreef: 09 apr 2021, 00:21 Als niet Malawi kenner kan ik geen antwoord geven op je vragen, maar hoe dan ook, welkom!

Mooie bak heb je zo, ik zou alleen wel een andere oplossing zoeken voor de stekkerdoos.
Bedankt!, In de planning staat een DJ switch zodat ik dit ook mooi geordend kan wegwerken.
Gebruikersavatar
Scato89
Berichten: 707
Lid geworden op: 24 sep 2015, 14:19
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Scato89 » 09 apr 2021, 09:13

robkremer schreef: 09 apr 2021, 08:44
Scato89 schreef: 09 apr 2021, 08:06 Hoi Rob, Welkom hier.
Mooi in gerichte bak heb je, ziet er strak uit!
Over je vragen, zal ik inderdaad de Cyphotilapia niet plaatsen, dit is ook een Tanganyika Cichliden, die ook veel te groot word voor je bak (30+cm).

En let ook op dat veel Aulonocara rustige vissen zijn die de drukte van mbunas niet fijn vinden, dus weet niet wat je precies wil plaatsen wat voor een vissen?
Bedankt, Onderstaande vissen zouden mits ze goed combineren een optie kunnen zijn:

- Labidochromis caeruleus Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus acei Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus socolofi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Pseudotropheus Saulosi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Aulonocara Sp. Dragon Blood Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Aulonocara stuartgranti Maulana Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Labidochromis hongi Red Top Trio ( 1 man met 2 vrouwen)

En de Cyphotilapia maar deze zou dan af moeten vallen omdat dit geen goede match zou zijn:
- Cynotilapia afra yellow Trio ( 1 man met 2 vrouwen) (hiervan zouden de mannen 8 cm moeten worden en de vrouwen 7cm????)
Oh oké want bovenste dikgedrukte is de naam van de Cyphotilapia Frontosa, en onderste is van de Cynotilapia afra haha, paar lettertjes verschil :)

Genoemde Aulonocara soorten is 1 Kweekvorm, die redelijk robuust is en de Stuartgranti is volgens mij ook wel redelijk mbuna proof, dus volgens mij ziet het lijstje er prima uit :duim:

Alleen verschillende verhalen gehoord over de L. Hongi wat een redelijke etter kan worden.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
robkremer
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2021, 14:39

Re: Voorstellen

Bericht door robkremer » 09 apr 2021, 09:30

Scato89 schreef: 09 apr 2021, 09:13
robkremer schreef: 09 apr 2021, 08:44
Scato89 schreef: 09 apr 2021, 08:06 Hoi Rob, Welkom hier.
Mooi in gerichte bak heb je, ziet er strak uit!
Over je vragen, zal ik inderdaad de Cyphotilapia niet plaatsen, dit is ook een Tanganyika Cichliden, die ook veel te groot word voor je bak (30+cm).

En let ook op dat veel Aulonocara rustige vissen zijn die de drukte van mbunas niet fijn vinden, dus weet niet wat je precies wil plaatsen wat voor een vissen?
Bedankt, Onderstaande vissen zouden mits ze goed combineren een optie kunnen zijn:

- Labidochromis caeruleus Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus acei Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Pseudotropheus socolofi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Pseudotropheus Saulosi Harem ( 1 man met 3 vrouwen) 
- Aulonocara Sp. Dragon Blood Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Aulonocara stuartgranti Maulana Trio ( 1 man met 2 vrouwen)
- Labidochromis hongi Red Top Trio ( 1 man met 2 vrouwen)

En de Cyphotilapia maar deze zou dan af moeten vallen omdat dit geen goede match zou zijn:
- Cynotilapia afra yellow Trio ( 1 man met 2 vrouwen) (hiervan zouden de mannen 8 cm moeten worden en de vrouwen 7cm????)
Oh oké want bovenste dikgedrukte is de naam van de Cyphotilapia Frontosa, en onderste is van de Cynotilapia afra haha, paar lettertjes verschil :)

Genoemde Aulonocara soorten is 1 Kweekvorm, die redelijk robuust is en de Stuartgranti is volgens mij ook wel redelijk mbuna proof, dus volgens mij ziet het lijstje er prima uit :duim:

Alleen verschillende verhalen gehoord over de L. Hongi wat een redelijke etter kan worden.
Vind het zelf ook nog wel verwarrend met al die verschillende soorten en kleine afwijkingen in de namen van de soorten (wordt het allemaal niet overzichtelijker van..), maar Omnivoor, Herbivoor, carnivoor wel combineren of toch maar niet ivm het dieet? en starten met ongeveer 12 stuks en later uitbreiden?

De Labidochromis hongi Red Top Trio had ik erbij gezet zodat deze eventueel de Cynotilapia afra yellow Trio zou kunnen vervangen, maar mocht deze toch goed in dit gezelschap kunnen dan neem ik die liever! (de vraag is natuurlijk ook kan ik alle soorten vinden bij de LFS!)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten