Terug plannen met cichliden

Davy Noelmans
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2020, 09:14

Terug plannen met cichliden

Bericht door Davy Noelmans » 19 aug 2020, 09:41

Hallo allemaal,

ik ben Davy Noelmans en heb meer dan 15 jaar verschillende aquaria gehad, tot biotoop specifiek toe en altijd gericht op Zuid-Amerika.
Ik ben nu een 8 jaar zonder, vermits ik een hele tijd ook paludaria te samen (en later alleen tot op heden) heb gehad. Daarnaast heb ik een kas/serre met nevelwoud planten, vooral orchideeën in biotoop stijl (op facebook; Davy's cloud forest jewels).

We verhuizen later dit jaar naar een groter huis, meer ruimte voor iedereen ;).
Daarom zou ik graag terug het aquariumvirus oppakken en een grote showbak plaatsen met wat ik zelden heb gehad, grote vissen!

We hebben ruimte voor een mooie maat, laten we zeggen 300-400cm lang op 70-100cm diepte op 100-120cm hoogte.
Qua cichliden is er een mooie keus dus. Ik wil zeker een opvallende scholenvis erin zoals Myleus sp. (schomburgkii bv.).

Ik ben vooral opzoek naar waar haal je zo een bak? Of wie kan dit ter plekke maken?

Totale gewicht is geen probleem (gelijkvloers, geen ouderwetse fundering en geen kelder op die plaats)


Met vriendelijke groet Davy
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Bas Pels » 19 aug 2020, 13:02

Proficiat met je mogelijkheden.

Ik ben zelf, ik woon in Nijmegen, erg enthousiast over de bakken van De Maanvis in Nijmegen, maar ze kopen hun glas in op lengte 3.21 meter. Daarmee is dat ook zo ongeveer de maximale lengte die ze maken.

Ik heb een bak van 400 lang, 100 breed en 70 hoog, die is gemaakt door Johnny Verpaeschen. Deze man is na wat problemen echter gestopt.

Dus, afhankelijk van de lengte die je kiest, en hoe langer hoe meer mogelijkheden, heb je wel of niet iets aan dit adres.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Bas Pels » 19 aug 2020, 13:04

Myleus is, dacht ik, Zuid Amerikaans. Daar zijn heel veel mogelijkheden, maar met jouw achtergrond met orchideeën, paludaria, kan ik mij indenken dat het wel geweldig mooi moet zijn om boven de bak nog, zeg, 150 cm woud in te richten. Jij kunt dat, waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door edwins » 19 aug 2020, 17:18

Welkom!

Mooie plannen :duim:

Toen ik mijn bak (250x105x70) wilde laten bouwen heb ik drie aquariumzaken gebeld voor een prijsindicatie. Tussen de goedkoopste en duurste zat meer dan 30% verschil.

Ik heb de bak bij Frits Kuiper in Groningen besteld, die was het goedkoopst en zat het dichtste bij mij in de buurt.

Na enige tijd werd ik gebeld door Jarathana (Lelystad) met de vraag of ze de bak bij mij thuis konden plakken. Dat was voor hen het meest praktisch en uiteraard vond ik dat een prima plan. Toen de mannen van Jarathana bij mij waren om de bak te plakken, vertelden ze dat ze op 1 dag door drie zaken waren gebeld voor een bak van 250x105x70... :hihi:

Hoe dan ook, het geheel staat inmiddels 23 jaar probleemloos, dus ik ben best tevreden over de geleverde kwaliteit. Ik weet niet of Jarathana nog bakken bouwt.

Ik heb zelf een sterke voorkeur voor bakken die minstens 1,5 keer zo breed als hoog zijn. Qua dieptewerking vind ik dat veel mooier, en de 'extra' bodemruimte biedt de nodige mogelijkheden.
Gebruikersavatar
minipol
Erelid
Berichten: 4394
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:30
Locatie: Izegem, België
Contacteer:

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door minipol » 19 aug 2020, 17:22

Welkom en met de maten die je voor ogen hebt kan je echt zeer veel doen. :up:
The greatest accomplishment is not in never falling, but in rising again after you fall. (Vince Lombardi)
Davy Noelmans
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2020, 09:14

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Davy Noelmans » 19 aug 2020, 20:59

Bedankt iedereen,

ondertussen begrijp ik dus zoals Bas al vermelde dat 3,21 meter het maximum is. Wat de hoogte betreft is 75 cm het kantelpunt qua prijs (verdubbeling). Klopt edwins, diepte daar kun je dan goed mee spelen, maar dit is de moeilijkste afmeting denk ik. Ik heb zeker ook plannen om erboven een ruwe scape paludarium te maken, met hout dat overgaat van onder- naar bovenwater en vooral klimplanten, waarvan sommige met het wortels in het aquarium groeien. Zeg maar dus een flooded forest concept.
Gebruikersavatar
Meksjoef
Erelid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 23 apr 2015, 20:38
Locatie: Eindhoven

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Meksjoef » 19 aug 2020, 21:22

De ideeën klinken in ieder geval super interessant! Ik ga dit zeker volgen :)

Welkom !
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Bas Pels » 20 aug 2020, 08:00

Danny,

Er zijn glasfabrieken die op 3.21 meter leveren, andere leveren 6 bij 3 meter platen. Alleen bestelt De Maanvis daar niet.

Ik begrijp dat je inmiddels hebt uitgevonden dat anderen ook dit kleine glas ontvangen?
Matthijs
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 mei 2015, 23:02
Locatie: Kollum, Friesland

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Matthijs » 20 aug 2020, 12:06

Off-topic: wat een prachtige kas heb je staan, geweldig!
Peterhs
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 mei 2015, 02:22
Locatie: Dordrecht

Re: Terug plannen met cichliden

Bericht door Peterhs » 21 aug 2020, 21:31

Mooie plannen en zeker een zeer ruime bak. Wordt nu al jaloers haha.
Informeer eens bij Aquaria van Wolferen. Heb ik goede ervaringen mee.
Hij maakt regelmatig zeer grote bakken, dus zijn ervaring hierin zal zeker helpen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten