Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Kadir
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2020, 21:50

Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Kadir » 26 apr 2020, 00:14

Hi allemaal, ik ben Kadir en ben een trotse bezitter van een 2,50*60*60 bak. De Aquarium staat nu afgelopen 5 jaar op mijn kantoor, foto's van de bouw, inrichting en de huidige status heb ik zojuist geüpload naar Photobucket en zal het hieronder met jullie proberen te delen.

Ik had deze joekel van een bak 15/20 jaar terug gekocht, jarenlang heeft het als een leuke plantenbak met vissen zoals gupies en neon tetras bij mij in de woonkamer gestaan totdat wij door een verhuizing geen ruimte meer voor hadden. Althans, dat vond mijn lieve vrouwtje, als het aan mij had gelegen had ik hem ook gewoon in de gang gezet hahah.

In mijn nieuwe woning heb ik hem maar tijdelijk in de (onverwarmde) schuur gezet en daar een paar jaartjes gedraaid maar door de schrikbarende hoge energiekosten ben ik daar uiteindelijk toch maar mee gestopt.

Na een verhuizing met mijn zaak naar een nieuwe kantoorpand 5 jaar terug kreeg ik ook beschikking over een zee van ruimte. Mijn vrouw vermoed zelfs dat ik die ruimte gehuurd hebt puur omdat er genoeg ruimte was voor mijn aquarium. Ik kan niet ontkennen dat die factor niet heeft meegespeeld bij maken van mijn keuze :lol: :lol:

Het koste mij flink wat moeite en goodwill van behulpzame vrienden, hulp van een vriendelijke nieuwe buur met een heftruck en na afloop voor iedereen de bbq aansteken om de joekel veilig op mijn kantoor te krijgen. Uiteindelijk is het toch allemaal gelukt en kon ik beginnen met de bouw.

In de eerste instantie had ik in de gedachten om toch weer een plantenbak met gupies, coridoras en andere kleine visjes van te maken. Ik had toch al een C02 installatie staan en voor mijn voorgaande problemen met lichtgebrek wilde ik sterke led lampen toepassen. Een vriend van mijn zoon zag mij klussen op de zaak aan mijn aquarium en vroeg mij of ik zijn "visjes" kon overnemen als mijn bak klaar was. Hij moest verhuizen en kon zijn bak niet meer kwijt in zijn nieuwe woning. Ja wat zeg je in zo'n geval als je een lege 2,5M bak hebt staan, ik kon moeilijk tegen die arme jongen zeggen spoel ze maar door de wc O:-) O:-)

Het gevolg van mijn aardigheid bleek naderhand gezien onmogelijk samen te gaan met mijn droom van een mooie plantenbak. Ik kreeg van die beste jongen een stuk of 30 vissen en hij vertelde snel erbij dat het cichliden waren en weg was hij. Het zal voor jullie cichliden liefhebbers klinken als vloeken in de kerk maar een cichliden bak is mijn noodgedwongen keuze geweest. Maar ik ben uiteindelijk toch reuze blij dat het een cichliden bak is geworden. Wat een karakters visjes zijn dat zeg, allemaal hun eigen temperament en buien. Er zat er eentje tussen die iedereen die zijn vinger tegen het glas legde helemaal van de andere kant van de bak aanvallend kwam aanzwemmen om de vinger te verjagen. Het getik van zijn tanden tegen het glas kon je luid en duidelijk horen haha. Verder zat er een klein lief geel visje bij die uitgroeide tot een reus en beste vrienden werd met onze vijandelijke raamtikker.

Nu ik die bak 5 jaar al hebt heb ik nog geen enkel vis hoeven te kopen. Heel die tijd hebben ze zichzelf in balans gehouden zonder veel geruzie en drukte in de bak. ik heb een paar keer de inrichting moeten aanpassen om meer afgesloten ruimtes te crereren, maar ik zit nu wel aan mijn maximale bezetting. Het is dat ik een sterke bioloog gebruik anders was het niet doen met deze bezetting.

Om terug te komen op mijn reden van mijn aanmelding hier, ik ben reuze benieuwd naar jullie mening wat jullie van mijn bak vinden. Ik heb meer verstand van computernetwerken en programmeren maar ben stiekem ook reuze trots op al dat handwerk die ik heb moeten verrichten. Soms mis ik die tijd wel eens en denk ik stiekem na om om alles leeg te halen en een nieuwe complete remake te doen. Verbeter punten in mijn hoofd zijn vooral van technische aard en simpel op te lossen. Zo waren de scharnieren voor mijn deksels niet waterbestendig en zijn ze inmiddels doorgeroest en los komen te staan. Ook met de belichting heb ik geen succes gehad. Ondanks de waterdichte afdekking lekt er toch condens naar de ledstrippen waardoor die na een jaar tijd of stuk gaan of minder gaan branden. Het had nog wat geworden met mijn planten bak met de huidige belcihtingssysteem, geluk bij een ongeluk dat cichliden ook met minder licht kunnen. Verder had ik ook een zandval ingebouwd maar de werveling die daaruit ontstond had ik onderschat en de opvangbakken beneden waar de zand terug in hoort te vallen te klein gemaakt. Na een paar dagen draaien moest je weer zand bij scheppen om het systeem draaiende te houden. Toevallig koos een van de vissen precies die opvangbak ook als territorium ging ieder dag ijverig alle zand overzetten naar een ander hoek met als gevolg dat ik weer met de hand zand moest bijvullen. Maar ja, ik had de achterwand van de zandval al gebouwd toen ik realiseerde dat het een cichliden bak zou worden. Al met al denk ik dat ik met wat kleine aanpassingen die waterval toch wel wat gebruiksvriendelijker kan krijgen. Ik heb nog wel een filmpje draaiende in zijn volle pracht tijdens zijn glorie tijden. Als ik het kan vinden deel ik het wel met jullie. Nu even die foto's er op zien te krijgen. En ik zou graag jullie advies willen hebben wat ik moet doen met mijn overbezetting. Ik heb nu te veel mannen in zitten die prominente plekken opeisen, 2 maanden terug hebben ze eentje, vermoed ik dan, dood gepest. Ik heb het bij een lokale aquarium zaak gevraagd of ze tegen wat voer of anders gratis paar visjes konden overnemen maar ze keek mij achter haar kassa met haar corona beschermde afdekglas aan alsof ik haar een met corona besmette doodgaande coma vis aanbood. Afijn, het zijn nu andere tijden om zomaar iets van iemand aan te nemen maar ik kan het ook niet over mijn hart brengen om ze door de wc te spoelen of aan mijn katten te geven ieeuwww hahaaha.

Sorry dat het zo'n lange verhaal, waarschijnlijk met tientallen taalfouten, geworden is. Mochten jullie vragen opmerkingen hebben, reageer gerust maar wees niet kwaad als ik niet snel kan reageren. O ja, nu de foto's nog neerzetten:

Afbeeldingen tot en met de bouw:
directe link
https://app.photobucket.com/u/fotomka1/ ... a4a0c8a4d4

Afbeeldingen status 04-2020
directe link:
https://app.photobucket.com/u/fotomka1/ ... 6742ce5778

Een iframe include wordt zo te zien helaas niet geaccepteerd hier op het forum.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Nelis » 26 apr 2020, 06:59

Welkom, Kadir.
Je bent in iedergeval niet te lui om te knutselen en om te typen :-)
Volgens mij staan er ook niet echt skreifvouten in.
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
janvangastel
Berichten: 849
Lid geworden op: 09 jan 2016, 09:30
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door janvangastel » 26 apr 2020, 07:34

Welkom en veel succes met je bak.
Meten is weten
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2307
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door tanganyikafreak » 26 apr 2020, 07:52

Welkom Kadir :D
Gebruikersavatar
PlukB
Berichten: 884
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:43

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door PlukB » 26 apr 2020, 08:24

Welkom
Gebruikersavatar
AfraJalo
Berichten: 577
Lid geworden op: 31 okt 2019, 18:02
Locatie: Spijkenisse

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door AfraJalo » 26 apr 2020, 08:39

Welkom Kadir, mooie introductie van jezelf en je bak. Ik zie Malawi cichliden en Amerikanen door elkaar. Ik zou voor een soort kiezen als je een remake gaat doen.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4922
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Bas Pels » 26 apr 2020, 09:26

Welkom Kadir

Lange verhalen zijn niet erg, en wat betreft taalfouten, er is er mij maar 1 opgevallen, de aquarium. Als ik het goed heb, is Kadir een Turkse naam, en heb je in het Turks geen onderscheid de-het. Dan schijnt dat extra moeilijk te leren te zijn.

De meeste van je vissen herken ik niet, dus dat zijn Afrikanen. Ik denk alleen hele grote zebra-cichliden te herkennen, de verticaal zwart/wit gestreepte vissen.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Nelis » 26 apr 2020, 09:43

Volgens mij zag ik ook een pauwoog.
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2908
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door edwins » 26 apr 2020, 09:58

Welkom!
BJ1234
Berichten: 520
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:04

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door BJ1234 » 26 apr 2020, 12:10

Welkom.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten