Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door hmolendijk » 26 apr 2020, 12:39

welkom
Kadir
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2020, 21:50

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Kadir » 26 apr 2020, 19:05

Iedereen vriendelijk bedankt voor de warme welkom. @Afrajalo, als ik een remake doe ben ik bang dat mijn plantenbak wens de overhand krijgt en ik voor een groot gedeelte afstand zal moeten doen van mijn cichliden. Met mijn weinige kennis begreep ik dat er erg weinig cichliden soorten zijn die planten met rust laten. En dat ijverige omwoelen van het grint is wel leuk om naar te kijken maar fataal voor de bak als ik een voedingsboden voor de planten onder wilt plaatsen. Ik heb er nog geen haast mee, eerst wil ik mij even goed verdiepen in de soorten.

@Bas Pels, inderdaad is mijn moedertaal Turks maar de meeste taalfouten die ik maakt zijn te wijten aan luiheid en gebrek aan inzet om eens goed voor te gaan zitten en gewoon in te stampen. Bedoel je met zebra cichlide die middelste? Ik heb er momenteel stuk of 5 van zwemmen. Ze fokten vroeger vaker maar tegenwoordig hebben die 2 soorten linksonder en rechtsboven op de foto de overhand
Afbeelding

@Nelis, bedoel je deze met een pauwoog?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door stevens jurgen » 26 apr 2020, 21:51

Welkom
Die laatste is volgens mij een kersebuikcichlide.
Pauwogen is die grote massieve.
Sommige planten gaan volgens mij wel bij jouw cichliden.
De verschillende anubia soorten .
Javavarens en de grotere massieve cryptocorine soorten maar zeker ustriana en aponogetifolia die lusten de meeste soorten niet .
Maar die twee moet je dan via online bestellen want die vind je niet in de aquarium winkels.
Die zijn dan meestal nog klein en moet je dan groter opkweken in een apparte bak vooraleer je ze kan uitplanten in je huidige grote bak.
Anubia daarentegen moet je wel vinden in grotere planten online of in bepaalde aquarium zaken die nog open zijn.
En soms op 2de hands maar dat is iets voor na corona tijden.
Het voordeel van anubia en javavarens is dat je die kan bevestigen (bijvoorbeeld met visdraad) op die stenen/rotsen of hout die jij gebruikt in jou bak.
Dan heb je toch nog je toch nog wat planten in je bak.
Laatst gewijzigd door stevens jurgen op 26 apr 2020, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coyote
Berichten: 1202
Lid geworden op: 24 apr 2015, 20:31
Locatie: Nijmegen

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Coyote » 26 apr 2020, 22:06

Welkom hier op het forum.
Had vroeger ook Photbucket, maar na hun voorwaardenwissel ban ik daar van af gestapt.Dat is ook de reden dat je nu die dikke streep met fotobucket er in over je foto's hebt.
Ik upload ze nu naar imgbb. account is gratis. binnen imgbb kun je een link kopieren die je dan hier kunt plaatsen.
Eén gek kan meer vragen dan 10 geleerden kunnen beantwoorden

300x80x80 (68wh) MA
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4928
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Bas Pels » 27 apr 2020, 08:11

@Kadir, dat is inderdaad de zebra.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door hmolendijk » 27 apr 2020, 09:11

Kadir je heb een mooie bak maat voor cichliden maar persoonlijk zou ik er maar een steen soort in zetten dat kan bv maas keien,
ardenner breuksteen of wat je zelf mooi vindt natuurlijk dan krijg je veel meer rust in je aquarium.
Aangezien je meer mbuna's er in hebt zitten zou ik meer de hoogte in gaan met je stenen en grotere stenen gebruiken met genoeg schuil plekken.
En natuurlijk geen scheepswrak en hout er in of je moet het zelf mooi vinden maar dat is persoonlijk.
Kadir
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2020, 21:50

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door Kadir » 27 apr 2020, 19:29

Stevens, bedankt voor de tip over de planten, Anubia's vindt ik wel leuke planten en voor het opkweken van de stekjes heb ik hier nog wel een kleine bak met guppen staan kunnen ze wel bij. Ik heb even gegoogled op die cryptocorine soorten, leuke planten die ook lekker hoog kunnen worden. Als ik beetje goed combineer kan ik gewoon mijn cichliden houden en toch over een mooie plantenbak bezitten.
Wat betreft die Pauwogen, die worden flink groot zeg, ik heb nu een stuk of 5 volwassenen er in zitten en volgens mij zwemmen er nog een stuk of 5 kleinere mannen rond.

@Coyote, ja omdat het op het forum werd aangeraden heb ik uit mijn onervarenheid maar een Photobucket account aangemaakt, zal binnenkort de boel reorganiseren en de fotos op mijn eigen servers hosten. Daar blijven ze dan ook veel langer staan, bij Photobucket zal wel ergens in de voorwaarden staan dat ze het mogen verwijderen of zelfs doorverkopen.

@Bas, die zebra's zijn ook felle jongens, zeker als ze kleintjes hebben.

@hmolendijk, die scheepswrak is samen met de rest van de vissen meegekomen. Het zou een favoriete schuilplaats zijn van een algeneter, alhoewel ik die beest afgelopen 5 jaar hooguit 4 keer heb gezien weet ik dat hij regelmatig zijn kapiteinspet op doet en achter het roer kruipt haha. Het wordt dik tijd dat ik andere algeneters koopt, in ieder geval soorten die wat groter worden en zich vaker laten zien. Als ik wat goede stenen op de kop kan tikken zal ik die hout inderdaad er uit gooien. Dat was nog een overblijfsel van mijn plantenbak 15 jaar terug, het verbaast mij dat het nog niet uit elkaar is gevallen en nog goed stevig is. Van die maaskeien heb ik nu ook wel wat van zitten geloof ik maar ik heb liever wat plattere soorten zodat de volume die ze in beslag nemen beperkt kan blijven t.o.v. de schuilruimte die je kan maken. Ik wil inderdaad de hoogte in gaan met verticale ruimtes van 10/20cm afstand van elkaar. Op de foto's van 2020 kan je ook zien dat ik links hieraan al een begin hebt gemaakt.

Fijn om zo onze ervaringen te delen en nogmaals bedankt allemaal voor jullie feedback.
Gebruikersavatar
stevens jurgen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 06 jun 2015, 22:01

Re: Even voorstellen, Kadir met een 2,5M bak

Bericht door stevens jurgen » 28 apr 2020, 16:05

Pauwogen zullen waarschijnlijk het meeste de planten belagen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten