opstarten Zuidamerika biotoop

docker
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020, 01:00

opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door docker » 16 apr 2020, 01:17

Hallo, ik ben Pierre en nieuw op dit forum.
Ik heb een 450 liter bak staan, waar ik nog geen bestemming voor heb.
Ik dacht zelf aan een koppel pauwogen, een koppel jack dempsey's en een koppel heros rotkeil.
Nu wil ik graag jullie mening over dit bestand, wat betreft agressiviteit, bakgrootte en bodembedekking.
Ik had op internet gelezen, dat de een rond grind prefereert, de ander zand en de derde soort lijkt het niet uit te maken.
De heros rotkeil heb ik al, dus als de combinatie met de andere 2 soorten wordt afgeraden, dan graag suggesties voor een andere samenstelling.

Vr. gr. Pierre
Gebruikersavatar
JohnLu
Erelid
Berichten: 2225
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:38
Locatie: Haulerwijk (Frl)
Contacteer:

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door JohnLu » 16 apr 2020, 11:39

Welkom Pierre. Als ik eerlijk ben dan is de bak te klein voor alle genoemde soorten afzonderlijk. Misschien dat het voor een harmonieus koppel Heros net aan zou kunnen. Maar ik zou het persoonlijk niet doen. Dus helemaal te klein voor een combinatie tussen deze soorten. Over het algemeen prefereren de meeste soorten een zanderige bodem eventueel aangevuld met kiezels, dan wel stenen. De genoemde Jack Dempsey is overigens een vis uit Midden Amerika.

https://www.nvcweb.nl/visbeschrijvingen ... regan-1903
https://www.youtube.com/user/JohnluFrl
facebook.com/Aquariumroom/
Gebruikersavatar
tanganyikafreak
Erelid
Berichten: 2303
Lid geworden op: 25 apr 2015, 10:08
Locatie: Breda

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door tanganyikafreak » 16 apr 2020, 12:14

Ik ga mee met John z'n advies ;-)

En welkom uiteraard :D
docker
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020, 01:00

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door docker » 16 apr 2020, 13:11

Ok, dank je wel, had het wel een beetje verwacht.
Welke vissen kunnen wel bij mijn heros, zijn er ook zuidamerikaanse
cichliden, die in een groepje gehouden kunnen worden?

Pierre
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door Bas Pels » 16 apr 2020, 14:07

In plaats van Heros, zou je Geophagus kunnen nemen. Maar nu Heros een territorium van een meter willen als er eieren zijn, is die laatste halve meter (als ze tegen een ruit broeden heb je nog een halve meter vrij) veel te klein voor Geo's

En dat is precies waarom men de bak voor Heros aan de kleine kant vindt.

Voor Pauwogen, die zeker twee maal zo groot worden, is hij dat helemaal.

Ikzelf had ooit een koppel Jacks, die op een halve bij een halve meter bleven, ondanks dat de bak met 200 * 80 cm oppervlak toch echt meer ruimte had. Maar die waren ver doorgefokt, en meestal zijn de dieren beter. En dus beweeglijker.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
Gebruikersavatar
janvangastel
Berichten: 849
Lid geworden op: 09 jan 2016, 09:30
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door janvangastel » 16 apr 2020, 15:01

Naast de inhoud, is ook de lengte van de bak is niet onbelangrijk. Ik heb een bak van 130x50x50. In zo'n formaat past eigenlijk maar een klein cichlidenkoppel in, bij mij de Krobia Xinguensis, die niet meer dan 10-12 cm wordt. Is de bak 160 cm lang, dan zouden er misschien twee koppels van dat formaat en niet agressief, in passen. Een groepje apistogramma's zou ook kunnen als je op past welke je neemt. Een kennis van mij had een man en drie vrouwen apistogramma cacatuoides in een bak van 120 cm lengte. De man had binnen een half jaar alle drie de vrouwen afgemaakt. Wellicht zou zoiets in een bak van 160 cm wel goed gaan.
Meten is weten
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door Bas Pels » 16 apr 2020, 20:37

Jan heeft helemaal gelijk, maar voor de grotere soorten is een breedte van 60 cm echt het minimum.

Zelf merk ik dat als de bak 100 cm breed is, dat dit duidelijk voordelen heeft. Om een voorbeeld te geven, ik heb nesten Parachromis fridrichthalli gezien die van helemaal links naar helemaal rechts gingen, waarbij de andere vissen dus achter het meeneemterritorium konden zwemmen, zonder lastig gevallen te worden.

Voordelen zijn dan dat die andere vissen heel blijven, maar ook dat het nest meer voedsel vindt.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door hmolendijk » 17 apr 2020, 09:17

Heren en dit vind ik nu het lastigste wat er is en zeker nu ik met Z.A ben begonnen buiten de Biodomia's Apistogramma's en de Krobia xinguensis,
zou ik tot op heden nog niet weten of er nog meer kleinere soorten zijn die gehouden kunnen worden.
Mijn aquarium is 200x60x70 (wh60) zou je denken dat dat voor een hoop soorten genoeg zou zijn en als ik jullie commentaren lees dat sommige,
vissen in een te klein aquarium gehouden worden en terecht als je er in gaat verdiepen.
Zelf heb ik ook de verkeerde keuzes gemaakt maar je denk vaak o ze worden maar een cm of 20 maar inderdaad als het een beetje een pittig,
soortje is kan je een hoop ellende krijgen.
Wat ik zelf denk dat als men een willekeurig soort gaat aanschaffen dan zit alles in een bak in een aquariumzaak en zodra je ze in je aquarium,
gaat zetten gaat er wel en het een veranderen en buiten dat de koper ook een goed en informatief advies moet krijgen wat ook niet onbelangrijk is.
Is het ook wel belangrijk dat een aquarium houder ook zijn huiswerk beter zou moeten doen maar dat geef ook niet altijd garantie.
Zelf heb ik liever rustige vissoorten en daar moet je dan weer geen drukke vissoort bij zetten en daar gaat het volgens mij vaak fout meestal,
koop je ze klein en zodra ze groter beginnen te worden begint de ellende.
Wildertman
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 nov 2019, 20:34

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door Wildertman » 17 apr 2020, 10:00

Een groepje guyanaca met een schooltje zalmen. Of sleutelgatcichliden in een schooltje gaat ook.
Geophagus iporangensis is ook een zeer mooi soortje, niet te groot.
Testiculis canis est...
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: opstarten Zuidamerika biotoop

Bericht door hmolendijk » 17 apr 2020, 13:36

Nou alvast bedankt ik heb ze op mijn lijstje geplaatst altijd makkelijk voor in de toekomst en het zijn alle bij mooie vissoorten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 3 gasten