Nieuw aquarium starten

Plaats reactie
Dennis 078
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2020, 18:19

Nieuw aquarium starten

Bericht door Dennis 078 » 11 apr 2020, 18:58

Goedenavond allemaal , Mijn naam is Dennis en na een aantal jaren weg geweest , weer terug ! Wil een nieuw aquarium opstarten dit keer wel wat kleiner ! Max 200 liter ! Het liefst met stenen en zand ! Heb vroeger altijd grote koppels Pauwoog ciclides gehad ! Wil het liefst nu met dwerg ciclides aan de slag gaan! Maar zie door de bomen het bos niet meer , het liefst wel met zuid-amerikaanse ! Zat te denken aan een aquarium van jewel de lido 200 en wil er een eheim pro 4 + tussen gaan zetten! Wie kan mij wat advies geven hierover ! Alvast dankjewel met vriendelijke groet Dennis
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2906
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door edwins » 11 apr 2020, 20:21

Welkom!

Voor de niet Juwel kenners (waaronder ik zelf): een Lido 200 meet 71x51x65 cm (lxbxh).

Nadeel van veel 'merk' bakken vind ik overigens dat ze vaak meer hoogte dan diepte hebben.
Dennis 078
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2020, 18:19

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door Dennis 078 » 12 apr 2020, 08:52

maar zal dat aquarium wel geschikt voor wat ik er mee wilt ?
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4919
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door Bas Pels » 12 apr 2020, 09:10

Voor alle dwergen is die bak groot genoeg, maar altijd voor 1 paar of 1 trio - sommige Ap;isto's kan je beter in een trio houden.

Voor combi's van 2 soorten is de bak te klein, ongeacht de soort.
Ik heb Cribroheros rostratus. Ik ben gelukkig
hmolendijk
Berichten: 418
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:32

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door hmolendijk » 12 apr 2020, 10:01

Ik sluit mij aan wat Bas zegt in het verleden had ik twee trio's Apistogrammen in een bak van 130 x 60 x 50 en die was al te klein in een grotere,
bak zou het moeten kunnen.Maar eigenlijk lijk mij je bak veel te klein voor het geen wat je ermee zou willen er kan niet echt veel in.
maar er zijn natuurlijk altijd mogelijkheden b.v een klein blijvende Lamprologus soort uit het Tangaganjika meer daar kunnen de kenners je,
wel wat meer over vertellen daar kan je volgens mij wel drie/vier koppels in kwijt.
Of je moet voor een trio Apisto's gaan met een wat klein blijvende schooltje zalmpjes je kan er altijd een mooi aquarium van maken alleen,
je bent alleen wat beperkt in het geen wat je kan houden.
Namlot1
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 jan 2020, 17:16

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door Namlot1 » 12 apr 2020, 11:07

Ik heb, in mijn 'Tanganyika' 125x50x50 bak, veel plezier van mijn acht NeoLamprologus Multifasciatus. De onderlinge interactie is leuk en ook de interactie met de NeoLamprologus Leleupi en de Alto Lamprologus Compressiceps is leuk. ook het verplaatsen van het zand tussen en rond de slakkenhuizen is vermakelijk om te zien.
In jouw bak zou een set van 8, om te beginnen, leuk zijn. Als het goed is fokt het vanzelf aan. En misschien één A. Compressiceps als blikvanger en om een balans te houden in et aantal jonge Multies. Deze Compressiceps houdt wel van een jong visje, terwijl de Multies niet bang zijn om te verdedigen.
Succes in jouw keuze :duim:
Gebruikersavatar
PlukB
Berichten: 884
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:43

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door PlukB » 12 apr 2020, 11:14

Ik vind het niet zo'n goed idee om in een bak van 70cm überhaupt een compressiceps te zetten en al helemaal niet als er ook multies in zitten. Dan zet je predator en prooi echt veel te dicht op elkaar. Dat geeft continu stress bij beide. Als je in een 70x50 bak tanganyikacichliden wilt houden, moet je je beperken tot een kolonie slakkenhuiscichliden in mijn ogen.

Daar is het zelfs best wel een leuke bakmaat voor. Al denk ik wel dat je met Zuid-Amerika (bijv. bijlzalmpjes) of West-Afrika (bijv. Een Epiplatys-soort) de hoogte van de bak beter kunt benutten. Trio Apisto's lijkt me de leukste optie. En dan de bak goed structureren met veel hout.
Dennis 078
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2020, 18:19

Re: Nieuw aquarium starten

Bericht door Dennis 078 » 12 apr 2020, 20:45

Dankjewel allemaal voor jullie reacties ! Ik weet nu ff wat meer ! Voor heen had qua bak maat geen probleem , maar ga van een 180 x 60x60 naar 200 liter puur vanwege ruimte gebrek ! Maar mis heet nu al ! Ik weet nu iedergeval wat meer , dank jullie wel voor jullie advies en energie !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast