Poecilia mexicana " campeche "

Forumregels
Forumregels voor een aanbieding in het topic "Aangeboden en gezocht"

Het is niet toegestaan om als eerste post een topic te starten in de fora van Aangeboden & Gezocht. U dient zich eerst voor te stellen en deel te nemen aan het forum. Als u zich hieraan niet houdt, zal uw topic verwijderd worden.
Ons forum is niet in eerste plaats een marktplaats.


Het forum is niet aansprakelijk voor geschillen tussen beide partijen en dienen onderling zelf te worden opgelost.

Het Beheer
Bruce
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:07

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door Bruce » 05 jul 2020, 22:06

denk ik ook, het is zondag avond Bas zal al een glas op hebben :up:

denk dat het wel herichthys Labridens moest worden :)
NielsO
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 aug 2015, 18:07
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door NielsO » 06 jul 2020, 00:24

Maculipinnis en aureus ligt denk ik ook wel echt te dicht bij elkaar. Maar beter compleet het risico vermijden voor zover mogelijk natuurlijk.

Bijzondere kruising had je zwemmen dan Bas! Had zo'n mix niet snel verwacht.

Overigens bedoelde ik meer te zeggen dat als je vissen houdt in een gezelschapsbak/showbak waarin hoogstwaarschijnlijk niks van een nest zal overleven, het niet per se een probleem is. Ben je echter bezig met een kweek setup of vang je jongen uit, wordt het natuurljk een compleet ander verhaal.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 4372
Lid geworden op: 24 apr 2015, 13:53
Locatie: Venhuizen

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door Nelis » 06 jul 2020, 06:44

Meksjoef schreef: 05 jul 2020, 21:12 Herichthys labiatus? Gok dat je een paar namen en soorten door elkaar haalt hehe
Of de Herichtys was ook al geen zuiver koek... :so:
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door Bas Pels » 06 jul 2020, 07:55

Oops, het was H labridens.

Nelis, dit speelde voor 1999, ik dacht zelfs voor 1997. H labridens was toen een bijzonderheid, en er was nog geen tijd om ze te verpesten.
Gebruikersavatar
River
Erelid
Berichten: 476
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20:16
Locatie: Arnhem

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door River » 06 jul 2020, 10:00

Heb 'n keer een kruising gehad tussen een T. maculipinnis en een T. pasionis (met, levensvatbare jongen). Dat kwam zo.

Had een koppel Maculipinnis (dacht ik) dat nog geen nestje jongen had grootgebracht. Wel eens eitjes, die dan door beiden fanatiek verdedigd werden, maar deze beschimmelde dan na een tijdje. Dit is vrij normaal bij de eerste nesten, alles moet je leren in het leven he, zelfs zoiets als eieren bevruchten. Dus bij mij wekte dit nog geen argwaan. Op een slechte dag overlijd het vrouwtje en het mannetje bleef alleen achter.

Op het zelfde moment had ik in een andere bak een Pasionis man teveel zwemmen. Dus ik dacht, die zet ik voorlopig even bij elkaar. Ik wist uit ervaring dat Thorichtys mannen elkaar prima verdagen zolang er maar geen vrouwtjes in de buurt waren. Je kunt gerust een wei vol stieren hebben , maar zet er één koe bij, dan breekt de pleuris uit ;)

De Maculipinnis man had na verwachting geen enkel probleem met deze nieuwkomer nu hij alleen zat, sterker nog, ze leken het zelfs goed met elkaar te kunnen vinden;) Ik besteedde er verder geen aandacht aan totdat ik enkele weken later met stomheid geslagen werd.

Ik kon werkelijk niet geloven wat ik daar voor mijn ogen zag. Midden in de bak stonden de maculipinnis en de pasionis boven een enorme wolk jongen! De Maculipinnis-man bleek dus achteraf een nogal dominante vrouw zonder rugvinvlek te zijn geweest, welke geen enkel probleem had de Pasiones-man als haar wettige echtgenoot te nemen.

Of deze jongen ook in staat waren later tot nageslacht te komen weet ik niet. Zover heb ik het niet laten komen, maar het geeft wel aan dat je voorzichtig moet zijn met meerdere Thorichtys-soorten in één bak. Het gaat hier nota bene om soorten uit de verschillende hoofdgroepen (helleri en affinis).
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Poecilia mexicana " campeche "

Bericht door Bas Pels » 06 jul 2020, 10:09

Niet alleen moet je met meerdere Thorretjes oppassen, ook met de bepaling man/vrouw.

Alhoewel ik van het opkweken van jonge vissen ben, kwam ik een keertje met 2 koppels Vieja sp coatzalcos thuis. Na verloop van tijd kwam er een nest, en helaas, later werd de vrouw vermoord. Het andere koppel idem.

Ik bleef dus met twee mannen zitten, totdat die samen af gingen zetten. Bleek ik dus met 3 dames begonnen te zijn. En met deze laatste dame ging het wel goed.

Geen kruising, maar dat had gemakkelijk wel zo kunnen zijn.

Ik heb nu een andere variant coatzalcos, en die zet met een bifasciatus eieren af. Gelukkig doen ze dat allebei - het zijn twee dames. En dus heb ik geen enkel probleem. Wel apart: de bifi zet af op een verticaal oppervlak, de coatzalcos horizontaal. Er waren dus twee plakkaten eieren. Die niet bevrucht zijn.

Tenminste, als geen van de mannen in de bak zijn kans heeft gegrepen. En met midders kan alles kruisen en levensvatbare jongen opleveren.

Kortom, ik ben blij als overmorgen alle eieren weg zullen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten