Pterophyllum scalare 6x

Forumregels
Forumregels voor een aanbieding in het topic "Aangeboden en gezocht"

Het is niet toegestaan om als eerste post een topic te starten in de fora van Aangeboden & Gezocht. U dient zich eerst voor te stellen en deel te nemen aan het forum. Als u zich hieraan niet houdt, zal uw topic verwijderd worden.
Ons forum is niet in eerste plaats een marktplaats.


Het forum is niet aansprakelijk voor geschillen tussen beide partijen en dienen onderling zelf te worden opgelost.

Het Beheer
Lysia
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 jan 2021, 19:15

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Lysia » 08 jan 2021, 12:54

Ze willen nog niet eten, maar gezien hun formaat ga ik me daar aan het eind van de middag pas zorgen over maken. De apisto's zijn al wel een beetje aan het scharrelen, hoewel die zich ook nog niet echt 'thuis' voelen.
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Bas Pels » 08 jan 2021, 13:53

Dat je pas achteraf weet of een maatregel nodig was geldt voor meer maatregelen. Ik ga zo boodschappen doen, gordel om, en als ik bij de winkel ben zal ik geheid geen botsing gehad hebben en was die gordel dus eigenlijk niet nodig.
Barry86
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2019, 23:57
Locatie: Nijmegen

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Barry86 » 09 jan 2021, 09:33

Hoi Lysia, vervelend om te horen dat ze nog geen eten pakken. In een quarantaine bak kan het zomaar zijn dat ze zich teveel ‘bekeken’ voelen en uit ongemak/onveiligheidsgevoel dan niet gaan eten wat uiteindelijk weer hun immuunsysteem kan afzwakken. Ik snap het dilemma, maar het is een overweging waard om ze toch in je gezelschapsaquarium te plaatsen. Ze hadden hier namelijk geen ziekte en aten zeer goed (van simpel droog granulaat tot mi)n Amano garnalen :).
Lysia
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 jan 2021, 19:15

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Lysia » 09 jan 2021, 10:52

Ok, ze hebben wel wat reserve en lijken nu iets meer op hun gemak te zijn. Als ik ze nu weer verhuis is dat ook weer stress en ze hebben wel een grote steen en het filter waar ze wat achter kunnen schuilen. Ik haal zo het overtollig voer eruit, dan nog een keertje AB en dan kunnen ze morgen verhuizen. En ik zal ze een garnaaltje geven om aan te plukken, misschien dat ze daar dan wel voor aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
edwins
Berichten: 2895
Lid geworden op: 03 mei 2015, 11:59
Locatie: Bij Borger (Drenthe)

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door edwins » 09 jan 2021, 11:27

Vissen van dit formaat kunnen prima meerdere dagen zonder voer. Dat ze nog niet willen eten lijkt mij daarom op dit moment geen reden tot zorg.

Door het verhuizen zullen ze sowieso wat 'van de leg' zijn, daarnaast kan ook het feit dat ze nu een kuur krijgen een oorzaak zijn van het niet willen eten.

Als je de mogelijkheid hebt om nieuwe vissen in quarantaine te plaatsen, dan is dat natuurlijk prima. Voor het welzijn van de vissen is het denk ik het beste als de quarantainebak min of meer 'normaal' ingericht is.

Het gebruik van medicatie terwijl er geen ziekteverschijnselen zijn, vind ik niet zo voor de hand liggend. Het onnodig en/of onjuist gebruik van medicatie kan leiden tot resistentie tegen ziekteverwekkers.
Lysia
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 jan 2021, 19:15

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Lysia » 09 jan 2021, 14:42

Misschien is het onnodig, maar deze hele expeditie was niet nodig geweest als ik bij de vorige aanschaf van mijn maanvissen ze wel meteen op AB gezet had. Dan had ik mijn oorspronkelijke groepje van 7 maanvissen nog gehad en waren er geen 5 dood gegaan. Dus ja, ik ben misschien wat ál te voorzichtig geworden, maar eerlijk gezegd: beter een 100 literbak in AB met beperkt aantal vissen en inrichting erin dan 500 l bak met heel assortiment aan vissen en inrichting op AB.
Lysia
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 jan 2021, 19:15

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Lysia » 11 jan 2021, 09:33

Ze mogen vandaag naar de grote bak. Ik ben benieuwd wat iedereen er van vindt, ik zal wat filmpjes maken!
Bas Pels
Erelid
Berichten: 4913
Lid geworden op: 23 apr 2015, 21:01
Locatie: Nijmegen

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Bas Pels » 11 jan 2021, 12:28

Ik scroll even terug, je hebt de dieren nu 4 dagen.

Als ik eerlijk ben, vind ik een quarantaine van 4 dagen nogal kort.
Lysia
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 jan 2021, 19:15

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door Lysia » 11 jan 2021, 16:10

De maanvissen zijn bezig het aquarium te verkennen, veel eten ze nog niet, maar ze hebben al wel een paar happen van het voer genomen, dus dan komt dat ook wel goed. De twee kleintjes die ik al had, fungeren als verkenners, zij durven wel het hele aquarium door en de grote jongens volgen aarzelend en schoorvoetend.
Mevrouw Apistogramma 1 heeft een holletje geconfisqueerd en hoopt op een bezoekje van meneer Apisto. Mevrouw 2 kan haar geluk niet op in de keus van plekjes en holletjes en heeft nog geen keuze kunnen maken.

Het aquarium 'makes sense' nu de grote maanvissen erbij zijn.

Zo gauw ik kan, post ik een paar foto's. Zoals gebruikelijk heb ik ruzie met mijn telefoon....
NielsO
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 aug 2015, 18:07
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Pterophyllum scalare 6x

Bericht door NielsO » 12 jan 2021, 10:48

Bas Pels schreef: 11 jan 2021, 12:28 Ik scroll even terug, je hebt de dieren nu 4 dagen.

Als ik eerlijk ben, vind ik een quarantaine van 4 dagen nogal kort.
Normaal gesproken zou je natuurlijk niet preventief kuren en de dieren inderdaad een paar weken in quarantaine houden, zodat je kan zien of er iets is en wat er dan precies is om vervolgens gericht te kuren.

Maargoed, met de ervaring dat de vorige groep blijkbaar door kruisbesmetting is uitgeroeid snap ik ergens de preventieve bactopur kuur wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast