Mbuna geslacht, leeftijd en zwangerschap

Hulp nodig met je visbestand of iets anders? Stel ze hier!
sukru91

Mbuna geslacht, leeftijd en zwangerschap

Bericht door sukru91 » 02 mar 2021, 22:27

Hallo allemaal,

Inmiddels diverse topics gepost en een hoop geleerd. Ik wil hier wat vragen stellen over de volgende stap. De kweekstelling van koffiedrinker en verdenking op meerdere mannen dan ik dacht in mijn groepje bracht me hier toe.

Hoe kan ik makkelijk geslacht herkennen? Bij sommigen is het kleur, andere de grootte en anderen onderin kijken. Is hiermee alles gezegd?

Hoe groot zijn mbuna’s op welke leeftijd? Wanneer zijn ze echt volwassen? Wanneer geslachtsrijp? Wanneer zijn ze echt op kleur? Dezelfde vraag eig ook voor synodontis multi

Hoe herken ik vrouwtjes met babies? Zodat ik ze apart kan zetten in een bak.

Hoe zie ik dat ze lekker in hun vel zitten allemaal?

Misschien wat basiskennis voor de meesten van jullie maar voor mij allemaal nieuw.
Scato89
Contacteer:

Re: Mbuna geslacht, leeftijd en zwangerschap

Bericht door Scato89 » 03 mar 2021, 08:05

sukru91 schreef:
02 mar 2021, 22:27
Hallo allemaal,

Inmiddels diverse topics gepost en een hoop geleerd. Ik wil hier wat vragen stellen over de volgende stap. De kweekstelling van koffiedrinker en verdenking op meerdere mannen dan ik dacht in mijn groepje bracht me hier toe.

Hoe kan ik makkelijk geslacht herkennen? Bij sommigen is het kleur, andere de grootte en anderen onderin kijken. Is hiermee alles gezegd?

ja daarmee is het meeste wel gezegt, bij sommige (ik meen de caeruleus) loopt er bij de mannen een streep door de ogen en bij de vrouwen niet.

Hoe groot zijn mbuna’s op welke leeftijd?
dat ligt eraan hoe je ze voert, als je ze van jongs af aan al veel en eiwit rijk voert zullen ze extreem snel groeien, en waarschijnlijk ook groter worden dan normaal. Wat in mijn ogen niet goed is.
Als je ze voeding geeft die ze nodig hebben(groenvoer) zullen ze met 1- 1.5 jaar denk ik wel op hun normale lengte zitten

Wanneer zijn ze echt volwassen?
1-1.5 jaar denk ik
Wanneer geslachtsrijp?
1-1.5 jaar denk ik
Wanneer zijn ze echt op kleur?
als je de juiste voeding geeft, juiste medebewoners, juiste waterwaardes.
Dus met andere worden als ze gelukkig zijn, zullen ze de mooiste kleuren laten zien.

Dezelfde vraag eig ook voor synodontis multi

Hoe herken ik vrouwtjes met babies? Zodat ik ze apart kan zetten in een bak.

Onder de bek, in hun keelzak.
Afbeelding
Foto wikipedia.

Hoe zie ik dat ze lekker in hun vel zitten allemaal?
ik houd altijd als indicatie, als ze met samen geknepen vinnen rondzwemmen zitten ze niet lekker in hun vel en hebben ze waarschijnlijk stress, wat voor veel ellende kan zorgen in de bak.
Als ze overmatig aan het schuren zijn is ook niet goed.

Misschien wat basiskennis voor de meesten van jullie maar voor mij allemaal nieuw.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
sukru91

Bericht door sukru91 » 03 mar 2021, 09:54

Dat is een zeer uitgebreide reactie scato89 dankje!

De echte feeling heb ik nog niet merk ik maar moet goed komen. 1-1,5 jaar voordat ze echt volwassen en uitgegroeid zijn. Betekent dat ik dus nog geen jonkies hoef te verwachten. Had ze 6-8cm gekocht.

Dat schuren wat je benoemt zie ik wel is gebeuren ja. Dat had ik nog niet kunnen verklaren.
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 03 mar 2021, 11:13

Ze zijn eerder geslachtsrijp dan na een jaar. Met 6 cm kan je al jonkies verwachten.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
Scato89
Contacteer:

Bericht door Scato89 » 03 mar 2021, 11:47

AfraJalo schreef:
03 mar 2021, 11:13
Ze zijn eerder geslachtsrijp dan na een jaar. Met 6 cm kan je al jonkies verwachten.
Oh oké AfroJalo, dat wist ik niet, bij mij zag ik ongeveer na een (klein) jaartje de eerste met eitjes in de bek, vandaar me reactie.

Schuren an sich is niet zo erg, iedreen heeft wel is jeuk;).
maar als het overmatig gebeurd is er meestal wel iets aan de hand ja.
Mijn Filmpjes
Groeten Scato
Koffiedrinker

Bericht door Koffiedrinker » 05 mar 2021, 13:47

sukru91 schreef:
02 mar 2021, 22:27
Hoe groot zijn mbuna’s op welke leeftijd? Wanneer zijn ze echt volwassen? Wanneer geslachtsrijp? Wanneer zijn ze echt op kleur? Dezelfde vraag eig ook voor synodontis multi
Synodontis multipunctatus (grandiops) moet 3 jaar oud zijn voor ze zich voortplanten, dit is althans wat je steeds op internet leest.
En het zijn dieren die tijd nodig hebben om aan een nieuwe omgeving te wennen, het 1e jaar kunnen ze behoorlijk schuw zijn.

Ik heb 2x een groepje wilvang multipunctatus (grandios) aangeschaft, eind jaren 90 en in 2019.
Beiden keren ging het om volwassen dieren (10 -11cm) die ik aanschafte en beiden keren gingen ze pas na een verblijf van 12 maanden in mijn aquarium, over tot voortplanting (via host cichliden).
sukru91

Bericht door sukru91 » 05 mar 2021, 15:43

Dankje! Ik hoop dat ik een keer de jonkies mag meemaken
sukru91

Bericht door sukru91 » 20 mar 2021, 20:33

Ik wilde van de week een hongi vangen omdat die weggepest word maar dat viel vies tegen. Ik kan het vergeten hha.

Nu zit ik wel te denken van: wat nou als er een mooie babies in de bek heeft . Hoe krijg ik die eruit 😅
AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 20 mar 2021, 22:01

Vangen in een bak vol met stenen is erg moeilijk. Je kan een fijnmazig net of een stuk vitrage over de stapels stenen leggen op het moment dat de te vangen vis niet tussen de stenen zit. Het helpt daarbij ook als de waterstand verlaagd is tot de helft of zo. En dan met twee vangnetjes tegelijk proberen de betreffende vis te vangen. Of al je stenen uit de bak halen, maar dat wil je uiteraard niet.
Trofis Colisa 1800, 180*60*60, Malawi cichliden.
sukru91

Bericht door sukru91 » 20 mar 2021, 22:45

Okee dat is miss wel een idee. Het blijft moeilijk inderdaad dankjewel
Plaats reactie

Terug naar “Vragen?”