Wat heb jij vandaag gevoerd ??

Nelis

Re: Wat heb jij vandaag gevoerd ??

Bericht door Nelis » 06 jan 2021, 17:19

Stukje vlees?
Bedoel je een stukje vlees van een zoogdier?!!!
Daar kon je beter gisteren dan vandaag mee stoppen!
Vlees van zoogdieren is heel slecht voor vissen!
Mietjes worden geboren,
Mannen worden gemaakt.
Lysia

Bericht door Lysia » 08 jan 2021, 14:11

Wat zit er in zoogdierenvlees waardoor dat slecht is voor vissen?
Lysia

Bericht door Lysia » 08 jan 2021, 14:35

Ok ik ben n.a.v. jouw opmerking een eindje aan het googelen geslagen: de verteerbaarheid van de eiwitten van het vlees van warmbloedige dieren is dus lager dan die van vis of schaaldieren.
Bovendien wordt niet altijd alles opgegeten en het restant gaat dan rotten.

Hierdoor besluit ik dat ik het aantal keer dat ik óók vlees van warmbloedigen beperk en zorg dat een eventueel restant uit mijn bak verwijderd wordt. Ik ga het wel af en toe blijven geven, want het is een fantastische manier om ze bezigheidstherapie te geven: ze vinden het erg lekker en blijven er de hele dag en nacht aan plukken en mee bezig.
Hoofdbestanddeel in de voeding van mijn vissen blijft 'officieel' voer. De rest is een lekkere hap als ze al stevig ontbeten hebben....
maronii

Bericht door maronii » 08 jan 2021, 14:58

ik zou het vlees echt achterwege laten, zeker voor de visjes die jij hebt zwemmen. volgens mij ben je een echte dierenliefhebber, maar je maakt denk ik de fout dat je het ziet als een soort snack, zoals die je aan een hond geeft. vissen worden vaak overvoert, zorg ervoor dat ze niet lui en vet worden, en probeer je als ~baasje :D ~, te beheersen.
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 08 jan 2021, 15:32

Het grote probleem met vlees van warmbloedigen is niet de verteerbaarheid van de eiwitten, maar de toegang ertoe.

Vlees bestaat uit cellen, en die cellen hebben een celmembraan aan de buitenkant. Er kunnen ook nog enkele membranen door de cel lopen om compartimenten te maken, maar in een spiercel zal dat niet veel zijn.

Die membraan bestaat uit aangepaste vetcellen, die net wel net niet vloeibaar moeten zijn. Bij 37 C dus.

Neem je nu een stukje van en dode koe, en dat mik je in je bak, dan zit je daar met water van meestal hooguit 30 C. Veel kouder dus dan toen de koe nog leefde, en het vet stolt.

DAT is moeilijk te verteren, zeker voor een vis die nooit aangepast is om dit te eten.

Een arowana springt in het wild uit het water en pakt soms een zoogdier. Die kan dit verteren, de enzymen zijn aanwezig. Maar een maanvis? Die normaal gesproken leeft van kleine visjes en grote insecten? Waarom zou die zulke enzymen hebben?

Je kunt beter een stukje vis geven - geef dan de darmen en beenderen, en eet de filet zelf op. Of schaaldieren, in hun geheel.

Maar, vergis je niet, ik heb mijn vissen nooit zo´n groot plezier gedaan als die keer dat ik een stukje wortel in de bak gooide.
Lysia

Bericht door Lysia » 08 jan 2021, 18:40

ok, dan moet ik mijn verwennerij beperken. Ik wil ze inderdaad graag lekkers geven en puur vet is voor niemand goed, dat ben ik snel met je eens. En met groenten en fruit doe ik ze ook groot plezier, dat weet ik. Of een garnaaltje of een stukje krab of een mossel.
Bas Pels

Bericht door Bas Pels » 08 jan 2021, 21:23

Precies. Dat is perfect voer
Koffiedrinker

Bericht door Koffiedrinker » 22 jan 2021, 11:26

Zojuist wat diepvries malawimix gevoerd, die van Jan Boerlage Shrimpfood, hij noemt het garnalenmix.
Dit wordt door veel liefhebbers tot het aller beste diepvriesvoer voor Tanganyika en Malawi gerekend.
Het bevat in ieder geval geen gelatine, veel andere groene malawi mixen bevatten dat helaas wel.
Ik heb deze plaat laatst gekocht bij VKC.

Vroeger brak ik van diepvries platen brokken af met een waterpomptang, maar met een kleine snoerschaar gaat het 10x makkelijker.

Afbeelding
Bachyn

Bericht door Bachyn » 22 jan 2021, 17:15

Fruitvliegjes
sukru91

Bericht door sukru91 » 24 feb 2021, 18:42

Dit voer ik op een gemiddelde dag. Malawi granulaat en spirulina vlokken.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”