Gedrag Synodontis soorten

Plaats reactie
Marcel

Gedrag Synodontis soorten

Bericht door Marcel » 14 mar 2020, 10:56

Ik heb nu 5 Synodontis multipunctatus (F1) van een cm of 3-4 in mijn aquarium zwemmen en het valt me op dat deze soort veel meer dag actief is dan de eerdere Synodontis soorten die ik in mijn aquarium gehouden heb. Vanaf 's ochtends als het licht aangaat rond een uur of half 11 gaan ze de hele bak door.

Ik heb eerder 5 jonge Synodontis lucipinnis (F1) van 3 cm in de bak gehad en deze helemaal op laten groeien tot volwassen (die hebben zeker 7-8 jaar in mijn bak gezeten) en deze waren een stuk minder dag actief. Die kwamen echt pas aan het eind van de middag en in de avond tussen de rotsen vandaan. Toen ze volwassen waren heb ik er nog 4 andere volwassen S. lucipinnis bijgezet en toen werden ze wat actiever, maar het bleven echte uitslapers.

Ik heb ook 6 Synodontis polli White Zambia (F1) vanaf 3 cm laten opgroeien in de bak laten opgroeien tot een cm of 8 en die waren in activiteit in de dag vergelijkbaar met Synodontis lucipinnis, maar wel wat schuwer als ze beweginng zagen.

De S. multipunctatus die ik nu heb zijn totaal niet schuw, ze komen zelfs al aan mijn hand knabbelen als ik de bak aan het schoonmaken ben (en ze zitten krap een maand in de bak), wat bij S. lucipinnis echt 3-4 jaar duurde voordat ze dat gingen doen en S. polli White Zambia deed dat helemaal nooit.

Ik vind dit wel een interessant verschil tussen soorten uit dezelfde familie. Heeft iemand anders ook dit soort ervaringen met Synodontis soorten?
j-wedding

Re: Gedrag Synodontis soorten

Bericht door j-wedding » 04 sep 2020, 07:47

Mijn Synodontis polli White Zambia vertoonden exact hetzelfde gedrag als jouw multipunctatus.
Ik had een gemengde groep van 5 volwassen exemplaren van 12cm (waren al heel oud), 5 pubers van 7cm en wat grut van 2cm

Overdag waren ze heel actief, vooral als ik voor de bak ging zitten kwamen ze kijken, waarschijnlijk omdat ze dachten dat er voer aankwam.
De bak was trouwens 1.50x90x55
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vragen?”